UA:
UA:
UA:
UA:
UA:
UA:
Powieść Władysława Stanisława Reymonta "Chłopi" można z powodzeniem uznać za wielką chłopską epopeję, panoramiczną opowieść o wsi i jej mieszkańcach. Pierwszym wyznacznikiem "epopeiczności" "Chłopów" jest obecność bohatera zbiorowego. Jest nim gromada chłopska. To ona stoi na straży praw i obyczajów, a jakiekolwiek próby sprzeciwu wobec dotychczasowego porządku kończą się odrzuceniem przez wiejską społeczność. To gromada ustala hierarchię osób we wsi, każdego mieszkańca umieszczając na określonym szczeblu drabiny społecznej. Indywidualiści w Lipcach nie mają łatwego życia, chociaż Lipce posiadają takie wyraziście nakreślone osobowości: Macieja Borynę, Antka Borynę, Hankę, Jagusię czy Jgustynkę. Ich indywidualność jest jednak podporządkowana prawom i interesom ogółu społeczności wiejskiej. Zbyt mocne
i odważne przejawy buntu zawsze kończą się przegraną zuchwałego śmiałka. Jedność mieszkańców wsi widoczna jest przede wszystkim w sytuacjach prac polowych, świąt kościelnych oraz sytuacjach zagrożenia. Wtedy cała wieś potrafi zjednoczyć się i stanowi rzeczywiście jedną całość, jednego bohatera. Zbiorowy charakter społeczności wiejskiej podkreślony został przez autora powieści, który nadając jej tytuł "Chłopi" wskazał, że dzieło nie ma jednego, indywidualnego i konkretnego bohatera, ale jest raczej panoramą życia całej zbiorowości. Gromada lipecka myśli bardzo prostymi kategoriami, decyzje podejmowane są często w sposób bardziej instynktowny niż przemyślany. Całe życie tytułowych chłopów organizuje się wokół cyklicznych zmian w przyrodzie oraz porządku liturgicznego.
Ważną rolę dla społeczności wiejskiej odgrywa życie w zgodzie z tradycją. Akcja "Chłopów" obejmuje czas od jesieni aż do lata; Reymont wykorzystał okazję, by przybliżyć obyczaje związane z dwoma najważniejszymi świętami w roku - Bożym Narodzeniem i Wielkanocą. Zostały one przedstawione niezwykle szczegółowo, barwnie i z rozmachem. Godna podziwu jest znajomość wiejskiego folkloru powieściopisarza. Mieszkańcy Lipec przywiązują wagę, aby wszystkie świąteczne czynności wykonywać zgodnie z wielowiekową tradycją. Świąteczne przygotowania obejmujące przygotowywanie świątecznego jadła, sprzątanie i upiększanie obejścia nabierają w tym świetle niemal sakralnego charakteru. Przejawem kultu dla tradycji wśród wiejskiej gromady są także znane i śpiewane od pokoleń pieśni i przyśpiewki ludowe. Chłopi integrują się podczas wiejskich zabaw, zimowych spotkań, (wtedy drą pierze i opowiadają sobie straszne opowieści, w których pełno upiorów, strzyg i diabłów); zabaw weselnych, chrzcin a także pogrzebów. Wspólnotę podkreślają również jednakowym ubiorem. Przywiązanie mieszkańców wsi do tradycji przejawia się także w bezwzględnym poszanowaniu i respektowaniu przez nich stałych wartości. Taki tradycjonalizm jest siłą gromady oraz gwarancją trwałości i ciągłości wiejskiego życia.
Przebieg akcji "Chłopów" jest nierozerwalnie związany z następującymi po sobie cyklicznie porami roku. Scenerię tworzy naturalne, przyrodnicze środowisko. Każda pora roku niesie za sobą inne gospodarskie obowiązki oraz naznaczona jest innymi świętami. Świat przedstawiony w epopei Reymonta jest naturalny nie tylko ze względu na rolę, jaką pełni w niej przyroda i zjawiska natury, ale także ze względu na samo życie przedstawionych postaci. Ich codzienna praca, wykonywane obowiązki oraz święta kościelne układają się
w swoistą kronikę z życia Lipiec. Wyeksponowana została w utworze konwencja realistyczna, realizm ten przejawia się także poprzez dokładne opisy obyczajów wiejskich oraz sprzętów używanych w gospodarstwie
i na roli. Na poziomie tematyki realizm przejawia się przede wszystkim w dogłębnym poruszaniu treści społecznych. Autor powieści zwraca niejednokrotnie uwagę na niejednolitość społeczną i majątkową mieszkańców Lipec. O miejscu zajmowanym w hierarchii wiejskiej przesądza zazwyczaj ilość posiadanych morgów i pieniędzy. Obraz wsi przedstawiony przez Reymonta w "Chłopach" daleki jest od idealistycznych, sielankowych wyobrażeń. Realistyczne ujęcie tematu potęgowane jest przez często opisywane konflikty
i nieporozumienia wśród wieśniaków. Nieobce wieśniakom są także problemy małżeńskiej zdrady (Jagusia, która zdradzająca swojego męża Macieja Borynę z jego synem Antkiem. Widoczne są kontrasty między nędzą ubogich wyrobników a dostatnim życiem prowadzonym przez największych bogaczy.
"Chłopów" W. S. Reymonta można określić jako realistyczną epopeję na temat wsi biorąc pod uwagę zarówno warstwę problemową jak i formalną. Ujęcie realistyczne dostrzegalne jest także w warstwie językowej. Pisarz zwłaszcza w dialogach używa codziennego języka, jakim posługują się mieszkańcy wsi, często stosuje wyrażenia gwarowe. Wszystkie poruszone przeze mnie kwestie dotyczące "Chłopów" wskazują jednoznacznie, że powieść ta jest niezwykle wartościowa nie tylko pod kątem artystycznym, ale i jako realistyczny dokument obrazujący kawałek Polski.
UA:
UA:
UA:
UA:
adamsio napisał(a):Potrzebuje: "Dzieła inspirowane Tragedią Szekspira "Romeo i Julia" "
Miały być po trzy, do każdego z nich znalazłem już jeden ale wiecej nie moge
a) Dzieła Muzyczne:
- Balet Sergiusza Prokofiewa "Romeo i Julia"
b) Dzieła filmowe:
- Zakochany Szekspir w reż. Johna Modena
c) Dzieła Malarskie:
- Gustaw Klimt "Romeo i Julia w Londyńskim teatrze Globe
Proszę o pomoc!
UA:
*Georg Benda - singspiel Romeo i Julia (1776)
Nicola Aantonio Zingarelli - opera Giulietta e Romeo (1793)
Nicola Vaccai - opera Giulietta e Romeo (1825)
Vincenzo Bellini - opera Montecchi i Capuletti (1830)
George Macfarren - uwertura Romeo i Julia (1836)
Hektor Berlioz - symfonia dramatyczna Romeo i Julia (1839)
Filippo Marchetti - opera Romeo e Julietta (1865)
Charles Gounod - opera Romeo i Julia (1867)
Piotr Czajkowski - fantazja orkiestrowa Romeo i Julia (1869)
Johan Svendsen - fantazja orkiestrowa Romeo og Julie (1876)
Joachim Raff - uwertura Romeo i Julia (1879)
Riccardo Zandonai - opera Giulietta e Romeo (1822)
Sergiusz Prokofiew - balet Romeo i Julia (1936)
Heinrich Sutermeister - opera Romeo i Julia (1940)
Boris Blacher - opera kameralna Romeo i Julia (1943)
Leonard Bernstein - musical West Side Story (1957)
Bernadetta Matuszczak- opera kameralna Julia i Romeo (1967)
Zarejestrowani użytkownicy: Brak zarejestrowanych użytkowników