O k...rwa, dawidek 14|4, wiesz ile jest tutaj do pisania na ten temat?! Dobra, znowu się poświęcę i napiszę artykuł na temat podkręcania... Zanim przystąpimy do podkręcania, ściągnijmy dwa niezbędne programy: AIDA32 (freeware) i PowerStrip (shareware). Poszukajcie sobie na googlach, lub ściągnijcie przez P2P, bo mi się nie chce przypominać tych stronek... Zaczynamy! Nim przystąpimy do podkręcania, musimy naturalnie wiedzieć, z jakim modelem karty graficznej mamy do czynienia. Najważniejsze informacje to model procesora i typ pamięci (DDR czy SDRAM), częstotliwość taktowania, szerokość szyny do pamięci (64-, 128- czy 256-bitowa), rodzaj zastosowanych kości pamięci (czas dostępu w nanosekundach), a w niektórych przypadkach technologia wykonania wykonania GPU. Większość z tych informacji uzyskamy dzięki programowi AIDA32 - wystarczy tylko uruchomić aplikację i wybrać interesujący nas podzespół (aplikacja jest po polsku). Po lewej stronie jest lista urządzeń systemowych, klikamy na Ekran, rozwija się lista podzespołów i klikamy na Procesor graficzny. W prawym panelu wyświetlają się wszystkie Właściwości procesora graficznego. Natomiast aby zidentyfikować rodzaj pamięci, musimy rozmontować komputer i przyjrzeć się karcie. Niestety, gdy urządzenie ma radiatorki na pamięciach, sprawdzenie ich parametrów jest niemożliwe. Jednak zazwyczaj układy chłodzące montują producenci wysokiej jakości urządzeń. Możemy więc założyć, że radiatorom towarzyszą wydajne pamięci. Ponadto karta z dodatkowym chłodzeniem daje większe możliwości overclockingu (podkręcania). Dlatego bez większych obaw możemy próbować podkręcić tak wyposażone urządzenia. Natomiast gdy pamięci są odsłonięte, możemy bez trudu sprawdzić ich czas dostępu. Reprezentuje go cyfra umieszczona na końcu oznaczenia kości pamięci. Przykład: EtronTech F530110RCT195.1I EM658160TS -
4. W tym wypadku mamy do czynienia z czasem dostępu 4 ns (nanosekundy). Oczywiście im mniejsza wartość - tym bardziej możemy je przetakować. Przed podkręceniem warto również upewnić się w programie AIDA32, w jakiej technologii został wykonany procesor. Postępujemy tak, jak napisałam wyżej i w panelu Właściwości procesora graficznego patrzymy na podtytuł Technologia wykonania. Ma to wpływ na ilość wydzielanego przez niego ciepła. Im mniejsza wielkość układów, tym mniej ciepła wydziela procesor. Taki GPU może pracować z wyższymi częstotliwościami taktowania. Przykładem są GeForce2 Ultra i GeForce2 Titanium. Pierwszy był wykonany w technologii 0,18 mikrona, drugi 0,15 mikrona (oznaczenie: u). Układ Ultra z uwagi na wysoką temperaturę mógł pracować z maksymalną częstotliwością 250 MHz. Titanium, wydzielając mniej ciepła, działał nawet przy 300 MHz. Przetakowując kartę graficzną, zwiększamy szybkość pracy dwóch zamontowanych na niej podzespołów - procesora i pamięci. Podkręcanie jedynie GPU, czyli procesora karty graficznej, zwiększa wydajność wypełniania (Fillrate) oraz geometrii (liczbę trójkątów na sekundę). Poprawia płynność gier 3D, ale będzie mieć to sens tylko wtedy, gdy gramy w rozdzielczości do 800x600. Powyżej tej rozdzielczości podkręcaniu GPU powinno towarzyszyć przetakowanie pamięci. Zwiększa to przepustowość (czyli szybkość zapisu i pobierania tekstur z pamięci do procesora karty). Wyższe częstotliwości taktowania pamięci przydają tylko wtedy, gdy gramy w rozdzielczościach 1024x768 i wyższych lub włączyliśmy antyaliasing (metoda wygładzania krawędzi w obiektach trójwymiarowych). Odprowadzanie ciepła ma kluczowe znaczenie dla podkręcania karty. Dobrze przetakowują się pamięci, na których zamontowano radiatory. Natomiast jeżeli podkręcamy GPU, karta powinna być wyposażona w wiatraczek. Bardzo ważne jest również, czy połączenie procesora oraz układu chłodzącego jest dobrze posmarowane pastą silikonową, przewodzącą ciepło. Jeżeli nie, układ przegrzeje się, a podczas gry na ekranie pojawią się błędy. W razie konieczności polecam zakup pasty przewodzącej w pojemnikach przypominających strzykawki. Umożliwiają one dokładne dozowanie środka nakładanego na GPU. Warto wybrać srebrną pastę termoprzewodzącą (na przykad Arcitic Silver w cenie około 29 złotych). Zawiera ona ponad 70 procent sproszkowanego srebra i oferuje najlepsze przewodzenie termiczne. Odradzam natomiast stosowanie białej pasty silikonowej. Przy wysokich temperaturach wytrąca się z niej woda. Po dłuższym użytkowaniu z pasty pozostaje jedynie biały proszek, niezapewniający właściwego odprowadzenia ciepła. Dlatego gdy nasza karta jest posmarowana pastą silikonową , warto co pewien czas kontrolować jej stan. Jednak sprawdzeniu stanu pasty wymaga zdemontowania wiatraczka. Jest to skomplikowana i delikatna procedura. Gdy dokonujemy tego po raz pierwszy, poprośmy o pomoc doświadczonego kolegę lub koleżankę (polecam się na przyszłość...:)). O taką usługę możemy również zapytać w punktach montażu komputerów. Najpopularniejszym programem do zmiany taktowania GPU i pamięci jest PowerStrip. Program powstał ponad 4 lata temu i jest nieustannie ulepszany. Dzięki temu obsługuje niemal wszystkie rodzaje kart. Na pewno nie będzie miał kłopotów z całą serią kart TNT i GeForce NVIDII, produktami ATi Rage i Radeon, Matrox, a także S3 Graphics i SiS. Po zainstalowaniu PowerStripa uruchamiamy program (od tego czasu będzie on włączany razem z Windows). Klikamy prawym przyciskiem myszy na ikonę w zasobniku systemowym (tęczowy monitor). Wybieramy z menu kontekstowego Performance profiles i Configure... (lub Konfiguracja...). W panelu ustawień sprzętu widzimy dwa suwaki służące do zmiany częstotliwości. Ten po prawej strony osi dotyczy GPU, a ten po lewej pamięci. Nie powinniśmy jednak od razu podnosić taktowania do maksymalnych wartości. Do podkręcania należy podchodzić doświadczalnie. Na początku przesuwamy suwaki o 5-10 MHz w górę i testujemy (przez kilkanaście minut), czy pecet pracuje stabilnie. Do testowania działania komputera najlepiej użyć benchmarka, na przykład 3D Mark 2001 lub nowszy. Podczas testu obserwujemy ekran, aby sprawdzić, czy po podkręceniu nie pojawią się błędy w grafice 3D. Gdy karta dobrze zniosła podkręcenie i komputer pracuje poprawnie, możemy znów zwiększyć szybkość zegara o 5-10 MHz. Następnie ponownie przeprowadzamy test stabilności działania peceta.
dawidek 14|4 napisał(a):A jak sie podkreca Karte graficzna Ja mam GeZForce FX 5200 128 mb??
Twoja karta nie należy do hitów w podkręcaniu. Wydajność fabryczna twojej karty to 1000 megatekseli/s (MT/s-liczba tekseli, jaką GPU jest w zdolny wypełnić obiekty w czasie jednej sekundy, określa jego wydajność. Karta dysponująca wydajnością 1000 MT/s może w ciągu jednej sekundy wypełnić obiekt 1000x106 tekselami). Czas dostępu twojej karty (w nanosekundach) to 4 ns. Wydajność po podkręceniu będzie nie większa niż 1200 megatekseli/s. To stosunkowo mało, zwłaszcza, że pewne egzemplarze kart zwiększają swoją wydajność o prawie 50 procent. To by było tyle o podkręcaniu... Radzę uważnie przeczytać to, co napisałam powyżej, bo to naprawdę cenne informacje dla każdego gracza i nie tylko... Życzę miłej lektury! Mam nadzieję, że komuś się to przyda na przyszłość, jeżeli zabiera się do podkręcania.