przez zebra » 01 Lip 2005, 10:05
UA:
No więc kolejno... Wydajne karty graficzne służą zwykle do zabawy w gry komputerowe. Jednak ich wybór to bardzo poważna sprawa. Procesory graficzne (GPU) firmy ATiw końcu dorównały pod względem mocy i popularności produktom potentata, czyli NVIDII. Obydwie korporacje oferują obecnie nowe serie procesorów zgodnych ze standardem DirectX 9. Korzystają one ponadto z wysokopoziomowych języków cieniowania (ang. High Level Shading Language), dzięki czemu oferują w najnowszych grach fenomenalne efekty graficzne oraz wysoką wydajność. Jednym z najnowszych procesorów graficznych firmy NVIDIA jest GeForce FX 5900 Ultra (nazwa kodowa NV35) oferuje już wydajność geometryczną rzędu 180 milionów trójkątów na sekundę oraz szybkość wypełniania pikseli 3200 megatekseli na sekundę! Oznacza to, że w porównaniu z najszybszą kartą graficzną z poprzedniej serii - GeForce 4 Ti 4600 - wydajność w zastosowaniach 3D wzrosła o prawie 50%! Konkurencyjny ATi Radeon 9800 XT, wyposażony z procesor R360, dysponuje wydajnością 3300 megatekseli na sekundę. Procesory obu firm wykorzystują jednostki cieniowania wierzchołków (Vertex Shader) i pikseli (Pixel Shader) w wersji 2.0. Jest to niezbędny warunek do zapewnienia karcie pełnej zgodności ze standardem DirectX 9. Karty zgodne z DirectX 8.1 (dysponujące jednostkami cieniowania w wersji 1.1 i 1.4) nie będą już w stanie wyświetlić wszystkich efektów 3D wykorzystywanych w najnowszych grach napisanych przy użyciu bibliotek DX9. Niestety, potencjalnych nabywców kart graficznych czeka wiele pułapek. Z najmocniejszych kart graficznych zarówno ATi, jak i NVIDIA skonstruowały tańsze i słabsze produkty. Ich nabywcy liczący na nieco tylko mniejszą często przeżywają rozczarowanie. Na przykład z chipsetu NV30 (GeForce FX 5800) firma NVIDIA skonstruowała dwa słabsze procesory na kartach GeForce FX 5200 i FX 5600. Obie cechuje silnik graficzny pierwowzoru - CineFX. Niestety, przyśpiesza on pracę tylko w grach wykorzystujących DirectX 9. Natomiast w produktach opartych na DirectX 8.1 wydajność nowych kart jest zbliżona do starszych i tańszych urządzeń GeForce 4 MX 440 i Ti 4200. Podobnie sprawa przedstawia się w przypadku firmy ATi. Jej karty Radeon 9600 i 9600 Pro pod względem wydajności są dużo słabsze od zaprezentowanych wcześniej Radeonów 9500 i 9500 Pro. Karta Radeon 9500 należy niewątpliwie do hitów podkręcania, jednak jest to szczególny przypadek. Ingerencja w elektronikę powodowała odblokowanie czterech potoków i 256-bitowej szyny pamięci. Niestety, urządzeń już nie ma na rynku. Do pozostałych kart znakomicie nadających się do podkręcania to modele GeForce3 Ti 200, GeForce4 Ti 4200, Radeon 9100. Planując zakup kart graficznej, warto zawczasu przemyśleć, czy będziemy chcieli ją przetakować. Pamiętajmy jednak, że nigdy nie mamy gwarancji, że karta dobrze zniesie podkręcanie - różnice występują nawet pomiędzy identycznymi urządeniami tej samej serii. Jeżeli potrzebujemy karty graficznej do pracy, wystarczą nam najtańsze urządzenia. Radeony 9000 czy GeForce FX 5200 w zastosowaniach 2D oferują taką samą wydajność jak najdroższe i najwydatniejsze modele. Obecnie nawet najtańsze karty graficzne dysponują podwójnym wyjściem VGA umożliwiającym podłączenie zarówno tradycyjnego monitora, jak i panelu LCD. Zastosowanie DualHead umożliwia podłączenie dwóch monitorów jednocześnie. Ponadto w sterownikach ATi i NVIDIA znajdziemy użyteczne oprogramowanie do obsługi dwóch monitorów. Często korzystają z niego zaawansowani użytkownicy, zwłaszcza graficy. Dla wygody pracy w trybie grafiki 2D duże znaczenie ma jakość zamontowanego na karcie układu RAMDAC. Na szczęście w obecnie wszystkie karty są wyposażone z jednostki RAMDAC 350 MHz lub szybsze, co gwarantuje komfortową pracę w rozdzielczości nawet 1600x1200. Standardem w kartach graficznych są obecnie pamięci DDR. W zależności od ceny urządzenia i jego przeznaczenia spotykamy kości taktowane częstotliwością od 400 MHz (czas dostępu 4-5 ns) do 800 MHz (czas dostępu 2,2-2,8 ns). W najdroższych i najmocniejszych produktach stosuje się już pamięci typu GDDR-II. Od tradycyjnych DDR-ów różnią się one głównie możliwością uzyskania wysokich częstotliwości taktowania (do 900 MHz) przy dużych ilościach pamięci. Warto jednak wiedzieć, że zwiększanie ilości pamięci powyżej 128 megabajtów praktycznie nie ma wpływu na wydajność kart w grach. Zdecydowanie ważniejszy jest wybór urządzenia dysponującego kośćmi o krótkim czasie dostępu. Zoptymalizowane kontrolery pamięci w nowych procesorach graficznych ATi i NVIDIA, zapewniają lepszą wydajność podczas antyaliasingu (wygładzanie krawędzi obiektów trójwymiarowych, w celu nadania im realistycznych kształtów). Nowa wersja ATi SmoothVision 2.1 oferuje wygładzanie krawędzi poprzez sześciokrotne multipróbkowanie oraz 16-krotne filtrowanie anizotropowe tekstur. Natomiast ulepszone algorytmy kompresji NVIDIA Intellisample HCT (ang. High Compression Technology), zastosowane w procesorze NV 35, mogą dać nawet 50% wzrost wydajności w trybie pełnoekranowego wygładzania pamięci i filrtowania anizotropowego. Dzięki temu najmocniejsze karty na rynku nie zwalniają nadmiernie, gdy ustawiamy wysoki poziom jakości obrazu. Nowe procesory NVIDIA oraz ATi korzystają z kompresji danych koloru w czasie rzeczywistym. Zastosowanie tej technologii umożliwia wydajność kart podczas pracy z antyaliasingiem - dane szybciej trafiają do pamięci. Pomimo, że karty przejęły większość obliczeń związanych z wyświetlaniem grafiki, muszą komunkować się z pozostałymi podzespołami komputera. Dominującym interfesjem jest AGP 8X (powoli jednak coraz bardziej popularne jest złącze PCI Express, zapewni to podwojenie parametrów interfejsu graficznego - wzrost przepustowości z 2 do 4 GB/s). W ten sposób zaspokojone zostaną potrzeby aplikacji wymagających szerokopasmowej transmisji danych - na przykład do obróbki fotografi cyfrowej czy edycji wideo. Na razie jednak port AGP 8x przydaje się tylko w przypadku najmocniejszych kart. Do sporadycznego grania i pracy wystarczą wziąż popularne karty na złączu 4x, na przykład GeForce Ti 4200 lub jej odmianę na AGP 8x - GeForce 4 Ti 4800. Najtańsze karty zgodne z DirectX-em 9 (na przykład GeForce FX 5200) kiepsko radzą sobie z grami korzystającymi z DirectX-a 8.1. Zamiast FX 5200 lepiej wybrać GeForce4 Ti 4200, ale niestety karty graficzne z tym układem powoli znikają z ofery. Z kupna kart w cenie powyżej 900 złotych na razie rezygnujemy. Ich wydajność przewyższa wymagania obecnych gier. Do czasu, kiedy pojawią się naprawdę wymagające tytuły, firma NVIDIA i ATi wprowadza na rynek kolejną generację układów 3D, a aktualnie dostępne karty graficzne staną się zauważalnie tańsze. Chwilowo najbardziej atrakcyjne pod względem wydajności i ceny są karty z układem GeForce FX 5600 (od 650 do 950 złotych) lub Radeon 9600 (od 620 do 860 złotych). W twoim wypadku, jeżeli zdecydujesz się na zakup Radeona 9600, to radzę dołożyć trochę pieniędzy i kupić wersję Pro! Wersja Pro obsługuje sprzętowo DirectX-a 9, AGP 8x, częstotliwość układu 400 MHz, częstotliwość pamięci 600 MHz, tekstorowanie (liczba potoków/jednostek teksturujących w potoku) 4/1. Wersję bez oznaczenia Pro mają niższą częstotliwość taktowania i niższą wydajność, dlatego naprawdę warto dołożyć więcej na zakup Radeona 9600 Pro, niż kupować kota w worku (Radeona 9600...). To by było na tyle, jeżeli chodzi o wybór karty graficznej. Wybacz, ale wygląda to tak, jakbym napisała książkę na ten temat;) Mimo wszystko życzę miłej lektury i mam nadzieję, że zakończy się ona trafnym wyborem karty;) Pozdrawiam!