mattness napisał(a):Szkoda zebro, że nie odpisałaś na moje pytanie
Droga Zebro, napisałaśdobry program do tworzenia grafiki i animacji 3D i kursy programowania (Delphi, C++, Java, itd.)
Kolega pewnie nie skorzysta, ale ja bym z chęcią skorzystał (szczególnie jakiś prosty tut do 3 D Maxa & pierwsze kroki w phtoshopie - próbowałem sam rozgryść, ale matoł ze mnie...
).
Co do języków programowania (mnie interesuje aspekt: robienie minigierek do postawienia na stronie, oraz do użycia na stronie) - czego się uczyć flash, czy java itd?
TIA
No więc kolejno... W poprzednim poście pytałeś o gierki robione we Flash'u. Owszem, jest ich masa w sieci. Ale jak sam podkreślasz, są to
gierki, a nie
gry. Pytałeś również, czy Polacy robią flashowe gierki. I sam sobie odpowiedziałeś na to pytanie, jak jest ich mnóstwo w sieci, to znaczy, że je robią - logiczne. Jak się skontaktować z tymi ludźmi? W pierwszej kolejności poszukać grup dyskusyjnych orientujących się właśnie w tematyce gier Flash! Przykładowo:
www.google.pl . Co do obsługi aplikacji
3D Studio Max to dużo by się tutaj rozpisywać. To jest naprawdę rozległa dziedzina. Praktyczne porady od podstaw w tworzeniu animacji w tym programie zajęłyby na napisanie masę czasu! A to przecież tylko podstawy! Ja sama również musiałam do wszystkiego dojść metodą małych kroczków. Jedyne co mogę ci poradzić na chwilę obecną, to rozmaite źródła wiedzy. Czytaj wszystko, co dotyczy grafiki 3D - inaczej twoja wiedza szybko straci świeżość. Osobiście polecam książki:
3ds max 4 - Techniki modelowania - K.L. Murdock, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002, cena 45 zł. oraz
3ds max 5 - Ćwiczenia praktyczne - J. Miklasiwicz, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2003, cena 14 zł. Korzystaj także z dobrodziejstw internetu. Często odwiedzaj strony WWW poświęcone grafice trójwymiarowej, aby zapoznać się z pracami innych twórców i ciekawymi pomysłami. Polcam strony:
www.3d.pl
www.max3d.p
www.3dtotal.com
www.marco.uccellini.ukgateway.net
www.platige.com/katedra
www.optidigit.com/stevens
Sama często odwiedzam te strony i mogę poświadczyć, że znajdzisz tam mnóstwo informacji (ja znalazłam, dlatego je sobie chwalę). Kolejne twoje pytanie, robienie gier we Flash'u nieco się różni od tworzenia ich w typowych aplikacjach 3D (The Games Factory i nie tylko). Jednak obie te opcje mają ze sobą wiele wspólnego. Mianowicie język programowania. Czego się uczyć? Java, gdyż chcąc umieścić grę na stronie należy stworzyć odpowiedni skrypt. C++, do tworzenia dobrych, komercyjnych gier należy mieć obsługę tego języka w małym palcu, do tworzenia minigierek amatorskich - przynajmniej podstwy! I to też do ciebie gtasanandreas! Bo mając taki program TGF nic z nim nie ździałasz bez języka programowania... Często słyszy się, że
Delphi nie nadaje się do programowania gier, wygaszaczy ekranów czy aplikacji graficznych. Bzdura, bzdura, BZDURA!!! Według mnie, właśnie ten język jest to tego najbardziej odpowiedni ze wszystkich, które wymieniłam (Java, C++). Do tworzenia aplikacji pod Windows wykorzystujących różne efekty graficzne najczęściej wykorzystuje się pakiet DirectX. Bezpośrednie użycie DirectX w programowaniu jest jednak skomplikowane, Delphi również nie obsługuje bezpośrednio tego systemu. Dlatego ja korzystam z
DelphiX. I według mnie właśnie ten język jest najbardziej odpowiedni dla początkujących twórców gry. Z tym, że do tworzenia bardziej zaawansowanych gier, potrzebna jest znajomość C++. Gdyż język Delphi nie jest już do tego odpowiedni... Zmiany nie są kolosalne. Więc mimo wszystko stawiam na DelphiX. A grę z Delphi także można zrobić i to całkiem, całkiem. Za pomocą oczywiście odpowiednich kompilacji oraz konsolidacji (linkowania). Ale to już inna historia. O grafice 3D nie da się napisać w jednym zdaniu. Więc pewnie odpowiedzi jednoznacznej nie uzyskałeś. Radzę szukać w źródłach, które ci podałam. Powodzenia!